Kilka informacji na temat pozycjonowania stron

Każdy właściciel strony internetowej chciałby, aby na nią wchodziła jak największa ilość osób. W jaki sposób możemy to zrobić? Korzystając z pozycjonowania.

Definicja pozycjonowania.

Pozycjonowanie stron internetowych, inaczej mówiąc SEO(ang. Search engine optimization) umożliwia naszej stronie osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarki. Zbiór czynności SEO ma na celu sprawienie, aby nasza strona pojawiła się jako jeden z pierwszych wyników w wyszukiwarce np. w Google. Dzięki temu zwiększamy swoje szanse na to, że to właśnie na naszą stronę wejdzie dana osoba.

Jakie czynniki wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce?

  1. Treść i budowa strony. Związane to jest z czysto technicznymi sprawami strony takimi jak struktura kodu, wewnętrzne linkowanie lub używanie odpowiednich znaczników(np. używanie nagłówków h1, h2 itd. jest pomocne w pozycjonowaniu).
  2. Konkurencja. Tematyka naszej strony może być popularna tzn. istnieje dużo stron, które zawierają podobną treść do naszej. Łatwiej pozycjonuje się strony, których słowa kluczowe nie są popularne.
  3. Jakość oraz ilość linków. Linki z innych stron, prowadzące do naszej strony to tzw. Back Links. Zdobycie tych linków wymaga sporych umiejętności, pieniędzy oraz wiedzy.

Chcę by moja strona była wysoko w wynikach wyszukiwarki„.
Takie stwierdzenie często wychodzi z ust właścicieli stron internetowych. Bywa, że sprawdzając czy ich strona ukazuje się w pierwszych wynikach wyszukiwarki nie mogą jej znaleźć. Pojawia się wtedy pytanie: dlaczego? Odpowiedzi może być wiele np.:

  • teksty/treści są skopiowane z innych stron,
  • błędy techniczne np. źle napisany kod lub niewłaściwa jest jego struktura,
  • wyszukiwarka nakłada na naszą stronę filtr lub ban,
  • tematyka naszej strony jest popularna i w internecie można znaleźć mnóstwo podobnych.

Czy istnieje więc możliwość, aby nasza strona pojawiła się jako jeden z pierwszych wyników? Owszem, tworząc stronę, jej tematykę dbajmy by była ona unikalna. Unikajmy kopiowania całych zdań lub akapitów z innej strony. Możemy wzorować się na innej stronie ale ubierzmy dany temat w nasze słowa, które będą jednoznacznie kierowały innych do naszej strony. Kluczem do wysokiego miejsca w wynikach jest również przydatność strony, jeżeli internautom spodoba się nasza strona i uznają ją za ciekawą, będą na nią wchodzili i korzystali z niej.

Czy jeżeli strona osiągnie raz pierwsze miejsce oznacza to, że będzie już tak na zawsze?

Nie. Pozycjonowanie to proces ciągły. To, że nasza strona dzisiaj jest u samego szczytu w wynikach, nie znaczy, że będzie tak za miesiąc ba, nawet za dzień. Konkurencyjne strony również dbają o swoją pozycję, więc nasze „pierwsze miejsce” nigdy nie jest bezpieczne. Jeżeli chcemy więc, abyśmy nie spadli z wysokiego miejsca w wynikach musimy np. zdobywać linki itp.

Ile trzeba zapłacić za SEO?

No cóż, pozycjonowanie to jest tani interes. Jeżeli chcemy, aby było dobrze wykonane musimy za to zapłacić. Wysoka jakość równa się wysokiej cenie. SEO jest drogie, ponieważ wymaga sporo pracy, czasu oraz wiedzy. Osoba, która pozycjonuje musi dokładnie poznać naszą stronę. SEO wiąże się również ze stworzeniem zaplecza do niego oraz zatrudnienia copywriterów, którzy napiszą dla nas np. precle. Jak więc widać jest to sporo pracy a więc cena jest do niej adekwatna.

Czy każdy może pozycjonować?

Ważna jest jedna rzecz nie bawmy się sami w pozycjonowanie. Pewne przysłowie mówi „jak czegoś nie potrafisz nie pchaj się na afisz”. Jeżeli nie mamy zielonego pojęcia o SEO nie zabierajmy się za nie. Lepiej zapłacić profesjonaliście, który zrobi nam to szybko, sprawnie i dobrze, niż samemu tracić swój czas.